Followers

Thursday, January 28, 2010

~Kisah Aku dan Mr.K~

Ini ada satu kisah menarik K bukan nama sebenar,
Bukan Dato K tp Mr.K

Kisah kami sgt tragedis...
bukan melibatkan percintaan

Tapi sebuah persahabatan yg lama
Mr K dan aku belajar disekolah yang sama
Di kelas yang sama....ditempat stadi yg sama
Sememangnya hakikat sebenar
Mr.K adalah seorg yg bijak

Dia sgt meminati Mathematics

Add maths & Maths Moden
Semua dia skor,dia sgt hebat
Aku pula,x meminati Maths,
tp aku skor setiap kali exam
Sbb???
Sbb terpaksa....hehe...dah kena belajar

Tapi aku sgt master dalam Biologi

Bg aku,Biologi sgt kacang...haha
Belagak giler statement..haha
Tp betol,aku mmg sgt minat Bio
'smpai aku x stadi pon leh skor..hehe

Ok berbalik kepada kisah asal..

Aku dan Mr.K kini ditempatkan di bumi Universiti yg sama

Tetapi berlainan kos...
Aku berkaitan pengiraan,Mr.K berkaitan bahan2 kimia
Huhu..mmg x disangka2

Teringat kisah dulu2 sewaktu dinner form 5

Aku bertukar hadiah dgn Mr.K aku memberinya
Bantal peluk POOh..

Sesuai laa dgn Mr.K tu..huhu

Semasa aku sibuk menjaga gerai jualan

(x dela sibuk mana sebenarnya)hehe


Tiba2 Mr.K dtg and kami pon berborak2 dgn gembira

Mr K menyatakan rasa rindunya kepada rakan2 lama
Begitu juga dgn aku,rasa nak berjumpa lg dgn semua
Terutama geng2 Pussycat Dolls aku

(gelaran yg budak laki kasi)

Okeyh,then bertanya ttg kwn2 kami yg fly oversea

Kata Mr.K,baru2 ni dia ada tertengok gambar kwn kami ni

Dia stadi di Uk tp punya laaa mak..
asik melancong je
Ada tu siap gi Paris laaaa
Kami menyatakan rasa tidak puas hati

Sememang hakikatnya,ramai kawan2 kami yg fly oversea

Kami berdua sgt jeles.sgt2

Walaupon aku dah redha dan pasrah atas ketentuan ILahi

Tapi kadang2 hati ini masih terdetik


"Mengapa laa aku x dpat macam diorang"


Untuk menyedapkan hati,aku berfikir yg itu ada hikmahnya

Mr.K kata,x pe..dia nak balas dendam.
Nak sambung time wat master

Hakikatnya,Mr.K mmg salah seorg best student dlm sekolah
.
Time percubaan SPM,aku mendapat 11A 1B(7A1,4A2,1B1)
Aku dgn penuh yakin akan mendapat 12A1 untuk SPM

tetapi Allah yg maha berkuasa,dia menentukan segalanya

Aku hanya mendapat 9A 3B dan Mr.K mendapat 10A 2B


Okeyh,time dpt result,aku rasa seperti dada aku ingin meletop
Seriusly aku seperti seorg yg mendapat fail kesemua mata pelajaran
Seriusly aku x boleh terima,aku menangis dgn hebatnya
Aku bermurung selama 1 bulan

Nasib baik aku menjalani latihan di PLKN,so terubat sedikit
Aku masih x berputus asa lagi

Sbb dlm kepala otak aku,Aku ingin meneruskan cita2

Menjadi seorng Doktor yg berjaya adalah impian aku

Sejak kecil..dan aku sgt pasti!!!

Oleh sbb x bnyk pengetahuan,
aku x isi UIA
untuk Sains kesihatan,
sbb sgt konfiden leh dpt medic

So,as a result,I got Nothing
Secondly in my life,I'm cried again


Ok,so...diatas semangat ibu bapa aku

Aku pulih dan membuat keputusan untuk smbung di
Matrikulasi
Pahang
Melihatkan kejayaan sepupuku Hazirah mendapat 3.9 pointer

So,aku sgt yakin diri yg aku boleh

Niat dan impian untuk menjadi doktor masih berkobar-kobar.

after a year stdying there

Macam2 berlaku dlm hidup aku
Actually aku x pernah pon terfikir untuk bercinta di Matrik

Sbb aku mmg x reti laa nak bercinta...
Kat sekolah dulu pon minat2 je
Tapi aku bertemu jugak dgn lelaki yg aku sukai sgt2

Then akhirnya aku ditinggalkan begitu sahaja selepas setahun lamanya.
tapi aku bersyukur sbb dia x pernah mengambil
kesempatan terhadapku
apatah lg nak pegang2 tangan ker..
so aku syukur sbb aku masih lg terjaga

Xde laa suami aku dpat sisa sisa baki...haha

Oleh sebab bnyk masalh melanda,
aku masih lagi x dpt handle perasaanku

Faktor ni jugak laa yg menyebabkan aku x dpt skor di Matrik
Tak melepasi target untuk menjadi seorg doktor Damn!!
wat rugi je aku dok sakan bercinta,lebih baik aku fokus

Tapi,tu bukan sbb utama

Sbb lainnya ialah,aku x dpat tumpu perhatian dlm kelas

Aku sering mengantuk sbb aku stadi lewat malam

Timing untuk tido normally bg aku ialah pukul 3

Then aku sering diserang sakit kepala yg menyebabkan aku x dpt bngun

Jd lemah,dan x dpt pergi ke kelas

Nasib baik penyakit itu dah tiada,
aku sudah sihat walafiat skrg

Berbalik kepada tadi,buat kali ketiga aku frust menonggeng
Sbb??
Sbb aku x skor kat Matrik
n kawan aku yg dpt 5A Spm
pon dpt lagi tinggi dr aku
aku menerima tamparan besar
Semasa cuti selepas itu,aku mendapat surat tawaran ke Mesir

Dlm bidang perubatan,di Universiti Mansoura Mesir

Tp yg x best,kena tnggung sendiri perbelanjaan,
aku bukan anak orng kaya

Mula2 emak mcm bg,then lepas istikharah,mak ragu2

And akhirnya aku tak dpt pergi


Sekali lagi aku berasa sgt depressed,sesak nafas

Aku mengambil kertas putih besar dah menulis

"Impian aku dah musnah,jgn berharap lagi....."

Berlinangan air mata aku semasa menulis
dan tumpah ke atas kertas itu
Kerana ia menjadi impian terbesar dlm hidup aku
Aku sgt kecewa,makan pon x lalu,asik termenung jer


Beberapa hari selepas itu,aku dpt tawaran dr USIM

Aku x kenal pon apakah itu USIM
Aku memeberontak sebab aku x nak masuk USIM
Atas pujukan dan nasihat abah n mak

Aku relakan jiwa yg remuk ini untuk pergi ke bumi USIM ini

Kini,aku lebih tenang...mungkin ada hikmahnya

Tuhan tahu apa yg terbaik untuk aku kan

Berbalik kepada kisah Mr.K dan aku td...

Mr.K juga mendapat tawaran ke Oversea,

tetapi dia x lepas interview
Kerana hakikatnya Mr.K mmg seorng yg sgt pasif

Mr.K juga telah melakukan kesilapan sbgaimana aku
Dia juga dgn pandainya x mengisi borng UPU dgn betol

Kalau x,mesti sure dia dpt UIA ke,UITM ke..

Mr.K kata,xde siapa kat USIM tau SPM dia

Sbb Mr.K akan ckp dia dpt 5A
je sgt humble kan beliau...huhu

Mungkin ini je laa kisah yg boleh dikongsi..

Tetapi aku sentiasa mengingatkan diri aku
Bahawa apa sahaja menda yg kita x suka adalah baik untuk kita
Aku sgt membenci Maths,ending dia
Aku sekarang majoring in Financial Mathematics
That's really tough for me,
sgt memerlukan otak yg cergas untuk berfikir
maths bukan macam subjek lain,membaca,mengingat formula dan teori
tapi maths adalah kefahaman yg sgt komplikated
yg lahir
dr akal yg sentiasa bergerak pantas mencari penyelesiannya
So,skrg..tiada lgi Doktor dlm Kamus hidup aku

Aku ingin mendalami ilmu finance
dgn bersunnguh2 sbb
ia sgt demand skrg...
maths adlah bonus untuk aku
Chayok2 izni!!
kalau x dpt title dr di hosptal pon x pe...
tp mebi satu hari nanti
aku akan capai
Prof.Dr.Hidayatul Izni Binti Hayudin

Insyaallah...amin

At least ada gak title doktor kan...hehe

2 comments:

Anonymous said...

wah ko pljar yg bijak rpenye..(ayt ak x bley blah)...relax la ny..ak pon cm ko x kesampaian jd doc.duit byk ms xde.ok klu ko jd nk prof izni..aku lk nk tan sri nur hidayah..haha.ak nk berbakti pd malaysia.apa mcm?

Unknown said...

cmne ko tau pointer aku weh..hahaha..ape2 pun aku tau ko bole bt..ko ade kelebihan lain yg mane aku sndri pun kurang..so,bsyukur dn ape yg ade..ape yg kte nk sgt2 xsemestinya adalah y terbaik utk kte =)