Followers

Wednesday, December 5, 2012

Berat hati ini

Sekarang dalam mood sedih lagi
walaupun kami sudah mampu ketawa.....tetapi...rasa sesuatu di dada
Amat sebak...amat kecewa....
Merindui...menyanyangi...
Seorang yang sangat dikasihi....

Macam biasa hari ni bangun...n still x pergi kerja
Emm.....semalam dah buat kata putus...
nak berhenti kerja...x kerja dah kat Scope International Standard Chartered
I need to sacrifice myself...
3 bulan training....3 bulan terakhir tetapi aku x berada di samping Emak...
Jadi aku merasa terkilan.....
Alangkah indah jika 3 bulan terakhir aku menyayangi emak sesungguh-sungguhnya....
Berada di samping emak...menjaga emak...
Tetapi itu semua aturan Allah...

Mungkin ramai yang boleh kata ....SABAR IZNI...
Ye sebab aku bersabar lah aku redha.....aku percaya dengan Qada' dan Qadar Allah
tetapi kalau orang yang x pernah rasa kehilangan ibu dia x kan rasa apa yg aku rasa
kecuali org tu mmg hilang emak dan ayah sebelum aku...
jadi aku boleh kongsi dengan mereka....kerana perasaan.....sakit yg kami tanggung tu sama..
Mungkin kalau emak aku takde masa tu aku dah kawen beranak pinak
mungkin masa tu okay sikit sbb mak dah tua...n semua ada life sendiri...
tp skrg kami masih lagi bergantung pada emak....hmmmm

Baru aku mengerti...inilah sebenarnya perasaan anak2 yatim
Mungkin aku lebih dewasa....aku boleh mengerti....sbb aku punyai hidup sendiri
tetapi adikku Hasya? aku tak tahu apa yang ada difikirannya....
Entahlah...disebabkan aku x nak biarkan adik....aku mengambil keputusan untuk stop sampai disini
Sebenarnya aku bekerja kerana Emak....Emak mahu melihat aku bekerja'
tetapi aku meminati Bidang Perniagaan....
Jadi kini aku tiada emak.....tiada siapa yang boleh menjaga adik
mungkin aku ada Atok dan Tokki....
tetapi mereka juga terlalu tua...mereka x larat nak pasang mata 24 jam kat adik

Aku tengok abah macam pendiam je skrg
kalau kitorg tergelak....abah x tergelak sgt...
aku jadi sedih tengok abah...sabar ye abah...
kak long x kan biarkan abah ngan adik sunyi...

Kemas bilik Emak tadi......terjumpa Diari...
Ya Allah...sayunya...
segala perit jerih emak ditulis
setiap kali mak sakit....dia akan coretkan kesakitannya
Ya Allah...aku merasa sakit apabila membacanya.....
tak kusangka mak sesakit itu dahulu....
kerana emak x pernah mempamerkanya kecualki kadang2 berkerut menahan sakit...
perangai anak2 yang mak tak puas hati pun mak tulis
Begitu juga Impian mak....
Mak kata kalau sihat nak pergi Umrah tahun depan
nak pencen umur 52 tahun...
Nak sihat tengok adik masuk Universiti...
Segala-galanya emak tulis....

"Kalau Umur Panjang nak buat semua tu...kalau umur pendek..Aku Redha"

Ya Allah... :'(

Yang paling sayu...emak seperti merasakan yang emak akan pergi
Ditulis bait-bait rangkap lagu....


Oh! Ibu
Kau disiram bayu pagi
Kehilangan terasa kini
Dan kesepian

Dan aku
Bagai purnama gerhana
Di ibarat lautan kering
Tiada tempat ku layarkan

Hasratku ini
Masih belum sempat
Kubuktikannya kepadamu
Ibu tersayang
Kucurahkan rasa hati

Ku tatapi potret mu berulang kali
Kurenungkan kalimah yang diberi


Tuhan Yang Esa
Ampuni dosa ibu
Tempatkan mereka
Di antara kekasih kekasihMu

Oh! Ibu
Kau kasih sejati
Kutaburkan doa
Untukmu ibu

Ampunilah dosaku
Sejak ku dilahirkan
Hingga akhir hayatmu

Saat ini
Kuteruskan hidup
Tanpa bersamamu ibu

Ibu...

Dan juga lagu Salam Terakhir...Sudirman...
Huuuuuu~
Selamat tinggal emak...kak long susah sgt nk lupakan mak....
Setiap hari kak long dan adik2 kirimkan hadiah untuk mak disana
moga mak bahagia kat sana.....itu doa kami
Ampuni dosa emak.... I miss U ="(.


1 comment:

insan_marhaen said...

Percayalah...sama ada kita dah ada kehidupan sendiri atau masih keseorangan, perasaan sedih ttp sama..tak tau org lain..tp m tamwalau dah setua ini bila hilang wan terasa begitu nanar diri.... hingga kemurungan dalam beberapa waktu..itu ada suami di sisi...jadi m itam faham sangat2 perasaan k long krana m itam lalui kedua2 situasi...masa atok m itam bujang lg...kemudian hadapi lagi kehilangan demi kehilangan...... sampai satu ketikarasa mcm tak sanggup nk hadapi lagi...tp apakan daya..kita hnya manusia biasa yang tak dapat lari dr berhadapan dengan kematian..dan hari ini hilang lagi untuk kesekian kalinya..sedih.... klau kami yg cuma ipar rasa akn kehilangan apatah lagi abah dan anak2 mak..... Doa untuk mak...sentiasa dan sentiasa berdoa....hanya doa kalian yg bisa memberi kebahagian buat mak.... Segala yg berlaku sentiasa ada hikmah yg tak mampu diterjemah dalam waktu terdekat.... cuma bersabarlah... sesungguhnya sabar itu indah....