Followers

Saturday, September 26, 2009

~Hari yg x boleh dilupakan~

"Masa itu emas"

Sbb ape aku ckp mcm tu,sbb nyer setiap detik yg aku lalui sgt berharga
260909 @ 092609 merupakan tarikh yg penting dan mesti aku ingat

Pada hari ini 270909,bila aku bangun tido je..aku dengar Abah ckp di telefon..
Then aku tau yg Anak Pak Itam dah x ade lg
Sedeyh sgt rasanye..
Mak iTam dah berkorban 9 bulan mengandungkannyer
Tp tuhan itu maha penyayang..dia lg sygkan "Siti Aisyah"

sdg aku sibuk menyiapkan assignment yg tertunggak...
Dgn ramainyer kaum keluarga datang
Dengan pantas aku menukar T-shirt busukku kepada baju kurung pink yg cantik.




aku ade 5 pasang baju kurung pi baru 2 je yg dipakai..so aku pakai la yg ini...huhu

Bila aku sudah berpakaian sopan..abah menegurku kerana menutup kepala dgn tuala sahaja..
hahaa..aku malas nak pakai tudung...last2 aku akur kerana aku seorg anak yg patoh...haha

Then aku menolong emak membuat air oren sahaja..
dan menghidangkan kuih muih..
Then Pak Itam sampai dgn Pak Teh bersama jenazah anaknyer
...sgt comel...tp...

Ramai yg menangis..aku sedeyh tp air mata x mengalir..

Buat pertama kalinyer aku menolong Tokki mengkafankan arwah baby tu...
3 lapisan kain dan kapas..
Sebenarnya,Baby yg baru lahir tetapi x bernyawa tidak perlu dimandikan sgt..
kerana dia masih suci..x de kotoran,x de najis..hanya perlu dimandikan selepas bersalin sahaje

Aku mengorek tanah belakang rumahku untuk mendapatkan debu suci
Debu itu digunakan untuk tayammum kan baby..
Sedeyh aku melihatnyer..selpas itu..aku mula membuat praktikal membalut dan mengikat mayat..
Selama ni..aku hanya pergi kursus jenazah dan belajar teori shaja..
Tp Hari ini Tokki memberi kepercayaan untuk aku membuatnya...


selepas disembahyangkan jenazah dibawa ke kubur untuk disemadikan di dlm liang lahad dgn aman..Semoga Allah mencucuri Rahmat keatas rohnyer...Siti Aisyah

"Budak yg mati semasa kecil akan menolong ibunya di padang Mahsyar dgn memberikan minuman" (kata Hakim)



Selepas itu...barulah kami semua pulang ke rumah..Mak dan Abah mengambil kesempatan untuk pergi kenduri ustazah Mas kawan mak..aku x pegi..malas...hehe

Pada waktu petang,aku beraya di rumah kawan baikku sejak kecil yg paling aku syg
Nama dia Aleeya...dia masih solo..
Ade sape2 nak isi borang
Dia cun tau!! cepat sblom dia disambar helang
hahaha

punya la lama aku jalan...smpai kol 9 mlm baru balik
Abah daa tepon daaa sbb pelik,mana la pulak anak dia ni
Yg x leh aku terima nyer
Adik Hasya aku gi mencari aku naik basikal
Dlm gelap...abah tengok.adik daa hilang...keberoh abah..
Rupanya2 dia mencari aku dgn basikalnyer

Sebaik x kena culik..adoi!!!

ape laaaa..

HUhu...

(nota kaki : Takziah untuk family Pak Itam, Aleeya,sungguh sekejap jumpa ko...x puas aku)